Monday, July 6, 2015

Good bye

My fish died today. And you know what worst? When everyone blamed you for it.

"Dosa tau. Tak jaga dia elok elok"

"Memang salah Asmaa pun"

I took care of "Lay" (dont get me wrong, he was laying his body all the time on the first month I took care of him) since last year. And we've been through a lot of things together actually.

"Ikan je kot. Chill la."

Ikan je memang la ikan.
Tahu? Ikan tu la yang sedih sampai aku merayu mintak ibu belikan cacing beku so dia happy balik.
Tapi terkasi banyak and perut dia mcm pregnant. Besar sangat.
Lepastu kau berlari keluarkan balik cacing2 yg dia belum makan dalam tu. Menangis depan dia ckp sorry sebab tak tau. Bukak yasin sebelah tank air dia. Ikan je pun?

Ikan ni la yang hampir mati sebab tertukar temperature air yg buat dia terkejut sampai aku menangis (lagi) and dia end up terbangun balik?

Ikan ni la yang waktu aku nak exam, mesti cakap bye bye dekat dia dulu mintak restu.

Ikan ni la yang time aku tengah sedih, duduk depan dia and dia akan swim depan aku and tengok aku macam

"Jangan lah sedih."

I know. I've been ignoring him these few weeks and yes put all the blame on me. Tapi tak payahlah cakap aku ni memang jahat sangat dera dia la mcm aku baru jaga dia seminggu.

Kalau engkau rasa aku ni memang tak pernah kisah pasal dia. Kenapa engkau sibuk kisah pasal tu and tak pulak kisah pasal ikan tu? Like actually help me take care of him together?

"Tu ikan kau kan."

Hey, the cat was yours at first but we ended up taking care of him together.

Aku tahu memang aku berdosa sebab tak jaga dia elok elok beberapa minggu ni and yes memang aku rasa bersalah sangat. Fikirkan nanti dekat akhirat macam mana kalau dia soal aku?

"Kenapa tak jaga aku elok elok?"

Lay. Aku mintak maaf sangat aku tak dapat jadi owner yang baik. I love you like so much. Ever since the first day we met. Waktu tu everyone was in rush so ibu ckp amik je memana. And that time I saw you and I was like.

"Nak itu. Yang itu taknak yang lain."

Walaupun time tu memang kau dah tak aktif, warna pun dah tak lawa mana. Aku rasa aku boleh jaga kau kasi kau happy balik.

Aku fail ke?

Aku mintak maaf. Aku tahu aku salah and aku sedih. Tapi janganlah sampai nak cakap lagi benda yang menyakitkan hati. Aku pun ada perasaan jugak.


Lay aku mintak maaf sangat-sangat.

Tapi waktu kau mati tu, aku rasa lega sikit walaupun maybe kau mati sebab dalaman. Tapi fizikal kau elok. Cantik. Mata kau mcm ada sparkle color biru, ekor kau cantik lepastu siap ada line hijau berkilat lagi yang baru keluar yang memang selama ni tak pernah ada tapi bila mati ada. Aku harap sangat kau mati dengan tenang. I love you dan maafkan aku.

I heard Miley's song Pablo the Blowfish and I was curious why she was so emotional singing a song about her dead fish? Now I am understand.

Ampunkanlah dosa aku Lay. Aku sayang kau.


No comments:

Post a Comment